Pai experience

21 november 2016 - Koh Samet, Thailand

Hey iedereen!
Ook de dagen in Pai zitten er weer op...de tijd gaat snel als je het leuk hebt! Mijn vorige blog is geëindigd met onze laatste dag in Chiang Mai. De volgende morgen werden we met een mini van naar Pai gebracht. Dit was geen relaxt slaapritje, aangezien de weg uit 3829292 bochten bestaat en constant steil naar boven of naar beneden gaat. Gelukkig hadden we goede plekken redelijk vooraan, waardoor we recht vooruit konden kijken, en heeft niemand in ons busje zijn maaginhoud hoeven te legen. Terwijl ik dit nu schrijf zitten we wéér in zo'n busje, maar nu op de weg terug. We moeten 2 dagen reizen (3 uur mini van, 15 uur nachttrein, 3 uur mini van, 2(??) uur speedboot) om op onze laatste plek uit te komen: Koh Samet. Een eilandje om de laatste dagen nog relaxt aan het strand door te kunnen brengen. We hebben er zin in!
Nu nog eerst een samenvatting van onze dagen in het mooie hippie stadje Pai!
Dag 1
Eenmaal aangekomen werden we opgehaald door de vrouw van onze bungalow eigenaar om ons gratis naar onze bungalow te brengen. Daar aangekomen werden we MEER dan hartelijk begroet door Connor, de eigenaar. Een ontzettend goede, Britse man die zijn leven in, naar eigen zeggen 'The terrible country called England' 3 jaar geleden heeft achtergelaten en hier een nieuw bestaan heeft opgebouwd. Dit bestaan is voor Connor erg eentonig; de gasten verwennen met leuke kletspraatjes, haal- en brengservice aanbieden en verder de HELE dag bier tanken en roken bij een lokaal kroegje. Maar hij lijkt hier erg tevreden mee en wij zijn blij dat we altijd weten waar we Connor kunnen vinden. We waren nog geen 2 min aangekomen bij bestemming of Connor had ons al laten plaatsnemen op zijn terrasje en had al een uitgebreide kaart tevoorschijn getoverd met alle leuke plekjes erop gemarkeerd. Het Britse accent en het enorme enthousiasme waarmee hij spreekt maakte dat wij niet konden stoppen met glimlachen. Ons verblijf hier was nu al het beste ooit, ook al hadden we onze kamer niet eens gezien. 'And this you guys, is the swimming pool, great place to meet new people. And this, this is tik kitchen, she's an amazing chef. Always fresh food, you guys are gonna love it. This you guys, is the casual bar. Im always there to grab a beer and to watch some sports. Also a great place to meet new people'. We kwamen niet meer bij. De bungalow was redelijk back to basic met een douche direct naast de wc (alles zeik en zeiknat), 0 ruimte en toch iedere keer alles even controleren op ongedierte. Gelukkig alleen last gehad van David Gekko die zich af en toe liet zien. Thanks to de klamboe. Wat wel echt vreselijk was, was de straat naar de bungalow toe. Bij ieder huis hoort een waakhond, en zodra het donker wordt gaan ze hun territorium bewaken. We hebben 2 keer gehad dat honden gingen blaffen, grommen en zelfs een Duits herder die volle bak agressief werd tegen Ralf. Volgens Connor was gestamp met de voeten genoeg om ze weg te jagen, maar de honden waren volhardend. Het was iedere keer nagelbijtend door dat straatje, gelukkig konden we vaak gebruik maken van de haal- en brengservice van Connor. Op dag 1 hebben we kennis gemaakt met het stadje. En ik was direct verliefd. Wat een heerlijke, relaxte sfeer hangt hier. Wel voelde ik me een degelijke doos, want je ziet hier zelden iemand zonder tattoo en dreadlocks. Ik kan me voorstellen dat wanneer ik hier een jaar zou wonen ik ook al hoelahoepend, op blote voeten en met een enorme getatoeëerde olifantenhoofd op m'n rug de dag doorbreng in een of andere koffie tent op een kussentje op de grond. We konden niet kiezen tussen alle leuke kroegjes hier, en zijn toen maar bij de eerste de beste begonnen. De ene large Chang beer na de ander, en de sfeer werd relaxter en relaxter, na een maaltijd met nóg een Chang biertje was het nog vroeg. We hebben Connor vergezeld in de casual bar. Ook daar smaakte het bier goed. Ralf heeft gepoold met wat andere backpackers terwijl ik meer en meer voelde dat ik toch net wat teveel biertjes op had. Na weer een gevecht met de agressieve honden toen uitgeteld naar bed gegaan.
Dag 2
Ik was op zijn zachtst gezegd niet blij toen ik deze ochtend wakker werd. Een enorme migraine door een enorme kater.....en dit keer kon ik alleen mezelf de schuld geven. Zelfs een tosti bij de 7eleven kon me niet beter doen voelen. We hadden een vol programma (een georganiseerde Tour door de lod cave, hotsprings, waterval en pai canyon) maar ik twijfelde of ik wel mee kon. Maar kom op, savonds de man sochtends de man, dus heb mezelf gedwongen mee te gaan. Maar ik kan je vertellen; met enorme koppijn en misselijkheid achterin een pick-up truck volgeduwd met andere mensen door vele haarspeldbochten is NIET fijn. Met trillende handjes had ik een kotszakje vast (gelukkig niet nodig gehad) en heb ik me meermaals afgevraagd waarom ik in godsnaam was meegegaan. Eenmaal aangekomen bij de lod cave was het afzien nog niet over. Het was geklauter en geklim, en onze gids die moest bijschijnen had nogal haast, en waren we na 2 trappen al kwijt. Gelukkig had Ralf een zaklamp, en werd ik bijgestaan door een of andere geinige Belg die me de nodige handjes gaf als ik weer eens bijna de afgrond in dreigde te vallen. Motorisch gestoord + shaken over je hele lichaam door de migraine medicatie is geen goed recept om je door de lod cave te begeven. Maar dat kon ik van tevoren ook niet weten. Gelukkig heeft Ralf z'n camera gebruikt dus hebben we de foto's nog. Daarna naar de hotsprings en de waterval, maar omdat ik te ziek was heb ik daar ook niet echt mezelf kunnen zijn. Even pootje baden in de hotspring en een hippie community vastgelegd (met z'n alle in trance hoela hoepen en met een stok gooien is hier blijkbaar helemaal normaal). Als laatste zonsondergang bekeken op de pai canyon. Was erg mooi! Hier wilde ik in betere toestand nog wel naar terug. Toen savonds eindelijk mijn migraine over was zijn we op de night market gaan kijken. Dit was tof!!! Auto's zijn niet toegestaan dus dit was heerlijk relaxt kraampjes kijken. Pai staat vol met kraampjes waar ze zoete dingen verkopen. Denk aan bananen crêpes, scones, donuts etc. Heerlijk! En bovendien kon ik losgaan met het aanschaffen van enkel- en armbandjes. Een beeeetje hippie ben ik hier dus wel geworden.
Dag 3
Heerlijk om wakker te worden zonder heftige kater. We konden deze dag zelfs lekker uitslapen. Na een heerlijk ontbijtje bij tik kitchen (hier waren we sochtends en savonds standaard te vinden) gingen we om 1 uur olifanten bekijken bij het National Conserve Forest. Zij hebben daar 2 olifanten die ze een perfect leven willen geven. Ze zijn vrij in de natuur en wij mogen ze een dag eten geven en wassen. De twee vrouwelijke olifanten zijn moeder en dochter en beiden zwanger van hetzelfde mannetje. Kan allemaal! 1 olifant kon ieder moment bevallen. Prachtig om die kleine olifanten te zien bewegen in de buik. We kwamen terecht in een prachtige natuur met een hutje waarin de meest heerlijke gerechten werden bereid. Vers gemaakte noedels met een overheerlijk gin-tonic met passievrucht. Om de olifanten te bekijken moesten we een rivier oversteken. We treffen het wel, want we krijgen overal te horen dat de bruggen zijn weggeslagen door een storm. Dit maakt mijn reis natuurlijk nog spannender, overal door woeste rivieren met kleren en al. Ik ga hier volledig door m'n comfort zone heen. Eenmaal bij de olifanten hadden we genoeg tijd om ze te eten te geven en op de foto te gaan. Na nog een gin tonic mochten we met olifanten en al in de rivier om ze te wassen. Wat een super ervaring en wat mochten we dichtbij komen! Na nog een boom geplant te hebben konden we weer op huis aan. Dit was wel een van de tofste dingen die ik ooit heb gedaan! Savonds drankje gedaan met een ander Nederlands stel die we al vanaf Bangkok steeds tegenkomen. Super gezellig.
Dag 4
Vandaag hebben we een scooter gehuurd via Connor en de route die hij had uitgestippeld gereden. Oftewel: Ralf heeft gereden, ik achterop. Hoe vet was dit! We zijn eerst een ijskoffie gaan drinken bij Coffee Love. Een super cute tentje met geweldig uitzicht. Daarna zijn we doorgereden naar de strawberry farm. Dit was een speeltuin voor volwassen! Hier werd ik zo happy van. Overal aardbeien beeldjes, bloemetjes, schommels en andere hippie achtige taferelen. Zo blij als een kind! Daarna doorgereden naar de Pai canyon. We waren onderhand de enige toeristen! Na wat helse enge weggetjes over te steken en compleet geel te zijn geworden van al het canyon stof kom je echt de meest geweldige uitzichten tegen. Daarna was de witte buddha op de berg aan de beurt. Na een enorm aantal trappen even je schoentjes uitdoen om op de heilige grond te staan en de buddha te bekijken. Next stop was een viewpoint. De weg hier naartoe was enorm steil. Volle bak het gas open en maar doorcrossen, terwijl je door de steilte niet eens ziet waar je terecht komt. Het was het wel waard, maar de nóg steilere weg naar de waterval hielden we maar voor gezien. Je kunt je geluk niet blijven beproeven. Na nog een heerlijke Thaise ijsthee gedronken te hebben bij het treehouse resort wilde Ralf nog ff een rondje scooteren. Daarna uitgeput heerlijk gegeten bij -hoe kan het ook anders- tik kitchen.
Na een nachtje slapen moeten we nu dus die enorme reis maken. Jullie lezen dit natuurlijk in 1 ruk, maar ik schrijf dit in gedeelten. In t begin van dit stukje zat ik in de mini van te schrijven, wat niet zo'n goed idee is. Om niet misselijk te worden net zoals een ander vrouwtje in onze bus ben ik maar meteen gestopt. Inmiddels zit ik in de nachttrein. En ik ben niet blij. We hebben een oude nachttrein en de wc is een gat in de grond. Je moet het allemaal een keer meegemaakt hebben zeggen ze, nouuu liever niet. Het is nu half 6 en ben om 12 uur jarig. Van Ralf krijg ik een zelfgemaakte plastuit van een flesje water. Nog nooit zo'n mooi cadeau gehad denk ik. Wish me luck.......
X Sanne

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Opa Chris:
    21 november 2016
    Een plastuitje voor je verjaardag en de reis van je leven!!!!
    Wat een weelde!!!
    Gefeliciteerd Sanne en jij natuurlijk ook Ralph.
    Geniet nog maar lekker een weekje van dit sprookje.
    XXXXXXPapa,
  2. Elly Muskens:
    21 november 2016
    Hahaha een plastuit als cadeautje hoe origineel!!
  3. Anjola:
    22 november 2016
    Hai Tippiewan. Wat een verhaal weer. Het blijft leuk om te lezen! Kan ik lekker mee genieten van jullie bijzondere trip.
  4. Marlies:
    Hoi Sanne en Ralph,
    Wat een geweldige reis is het en dat plastuitje komt je misschien nog wel van pas.. Van harte Gefeliciteerd Sanne met je verjaardag. Een bijzondere verjaardag voor je om nooit meer te vergeten. Geniet ervan en van je vakantie. Wat beleven jullie veel ik lees het met veel plezier.
    Een lieve groet
  5. Sanne:
    22 november 2016
    Dankjewel voor de lieve reacties en voor de felicitatie Marlies!
  6. Elly Muskens:
    28 november 2016
    Wat was het leuk om al je verhalen te lezen, maar ook zo fijn dat jullie weer terug zijn. xxx Elly