Ayutthaya experience

12 november 2016 - Chiang Mai, Thailand

Hey! Tijd voor weer een nieuwe update over onze dag (en nacht) in Ayutthaya!
We kwamen na 2,5 uur rijden met de mini van vanuit Kanchanaburi aan in Ayutthaya. Het was regenachtig weer, maar dat maakte dus niks uit omdat we toch onderweg waren. Aangekomen in Ayutthaya viel me direct op hoeveel straathonden daar leven. Echt om de minuut moet je uitwijken voor een hond. Goed om van mijn hondenangst af te komen. Gelukkig waren er maar enkele aan het grommen, de rest lag knock out midden op straat geen fuck te geven. Ook al werden ze constant bijna overreden door auto's. Had ik maar een klein beetje zo'n attitude, heerlijk lijkt me dat. Onze home stay zat middenin een authentiek Thais straatje. We werden hartelijk begroet door de eigenaresse. Een vrouw op leeftijd die ons de kamer liet zien. De kamer was super schoon, én heel modern! Uitgerust met (het leek op) een heuse Ikea kast en tafeltje en stoeltje en attributen om thee te zetten. De badkamer was de meest moderne die we tot nu toe gezien hebben, met zo'n Europese douche cabine. Ook weleens prettig. De kamer kwam uit in een soort binnenplaatsje, waar de eigenaresse haar ding aan het doen was. Altijd tijd voor een kletspraatje dus! Na ons even te hebben opgefrist zijn we een kijkje gaan nemen op de night market. Wat een gek spul heb je daar allemaal. De ene vislucht heb je nog niet kunnen identificeren of er komt alweer een gefrituurde inktvis lucht op je af. We durfden het niet aan om hier echt een volledige maaltijd te scoren dus hebben we het maar gehouden bij poffertjes gevuld met mais en kokos. Klinkt gek, maar is enorm lekker. Daarna gegeten bij een leuk restaurantje aan de straat. Als rasechte cultuurbarbaar had ik het even gehad met rijst en noedels en heb ik toen een chickenburger besteld. Prima te doen moet ik zeggen.
Na een slapeloze nacht, wat totaal niet aan de kamer lag, maar aan mezelf, konden we de volgende dag gratis fietsen meenemen om de tempels te bekijken. Na een heerlijk ontbijtje gemaakt door de vrouw des huizes (you dutch people always eat a sandwich in the morning! Didn't know that but that is a great idea and now I eat it also that way!) Hadden we een strakke planning om de tempels te bekijken. In tegenstelling tot de dag ervoor was het stralend weer en dus bloedje heet. Strak in het zwarte pak gehuld om respect te tonen gingen we op weg. Ik heb wat moeten afzien om met fiets en al over ultra smalle balken te lopen, trappen op te klauteren, op een pond te moeten stappen, etc etc. Maar het was het allemaal waard. De 6 mooiste tempels hebben we gezien. Denk aan de buddha begroeid in een boom, een enorme gouden zittende buddha en oude tempel ruïnes. Wat toeristen betreft viel het redelijk mee, ondanks dat ze natuurlijk weer een blik chinezen hadden opengetrokken.
Daarna waren we er beiden volledig klaar mee en hoopten we dat we nog een laatste keer konden douchen in onze home stay, ook al waren we al uitgecheckt. Yes! Dat mocht! Na nog wat gegeten te hebben in het stadje en nadat we nog een heerlijk schaaltje fruit kregen van de eigenaresse van de home stay moesten we ons naar het treinstation begeven. Omdat de eigenaresse zo met ons meedacht leek het haar een goed plan om ons één voor één te laten afzetten door haar zoon. Achterop de motor. Met backpack om. DOODENG dat kan ik je vertellen. En voor het eerst in onze trip werden Ralf en ik van elkaar gescheiden. Nu klinkt dit wel heel dramatisch, maar ik vond t toch maar niks. Nadat Ralf eerst op het station was afgezet was het mijn beurt. Wat een ontzettend gave ervaring! Achterop de motor bij een local door het drukke verkeer van Thailand sjezen.
Eenmaal op het station was het wachten op de nachttrein. Blijkt dat de informatie verschaffer gewoon compleet verstaanbaar Nederlands spreekt. Wtf! En nog beter; we treffen een compleet nieuwe nachttrein waar nog maar 1 keer mee gereden is! Heerlijk schoon en met schone vliegtuig wc's. Zo is een nachtje rijden helemaal geen straf. Rond een uurtje of 10 werden onze bedden opgemaakt en konden we heerlijk slapen. We hebben beiden een redelijke nacht gehad.
We zijn nu aangekomen in Chiang Mai en hebben hier weer een vol programma. Vandaag is het nog even relaxen. De was doen, Ralf moest nog wat kleren hebben, en de buurt verkennen. En daarna zwemmen in ons heerlijke zwembad.
Doei! X Sanne

1. Anjola:
    12 november 2016
    Jullie maken mooie, leuke, spannende en overweldigende dingen mee Sanne. En tof dat wij daar op deze manier zo deel van uit mogen maken. You go girl! X
  2. Opa Chris:
    12 november 2016
    Wat fijn om te horen dat jullie het alletwee zo naar je zin hebben!!!
    xxx papa
  3. Elly Muskens:
    12 november 2016
    Sanne, had je het fluitje in je mond toen je achter op de motor zat? Hahahaha
  4. Elly Muskens:
    12 november 2016
    Sanne, had je het fluitje in je mond toen je alleen achterop de motor zat? Hahahaha
  5. Karel:
    12 november 2016
    Jullie weten wel de leukste plekjes te vinden. Lang leve de tripadvisor en lonely planet!
  6. Petra Ketelaars:
    19 november 2016
    Hoi Sanne en Ralph,
    Via Oma maken we kennis met je reisverhaal. Hartstikke leuk om te lezen. Je schrijft zo goed dat ik het direct allemaal voor me zie gebeuren !
    We wensen jullie nog een te gekke reis. Geniet er met volle teugen van.

Hartelijke groeten van Petra en Peter
  7. Sanne:
    22 november 2016
    Leuk dat jullie meelezen Peter & Petra!