Phu Quoc - wist je datjes Vietnam

12 maart 2018 - Phu Quoc, Vietnam

Yo! Aangezien we inmiddels al twee dagen op Phu Quoc zitten en we hier niks anders doen dan keihard chillen, leek het me niet echt zinvol om hier een volledige blog aan te wijden. Maar ik wil jullie toch voorzien van wat leesvoer en daarom wil ik Eline Goverde hartelijk bedanken voor haar geniale idee! Hierbij een lijst met wat leuke wist je datjes over Vietnam!

Wist je dat...
- Keo keo hier een of ander snoepgoed is dat eruit ziet als een reusachtige slang witte kauwgom en dat dit op straat wordt gemaakt en verkocht?
- Er hier geen enkele oude auto rondrijdt, maar alleen maar gloednieuwe mooie wagens?
- Ze hier jonge honden bezitten als beveiliging en dat de oude honden worden afgevoerd naar restaurants (en bedenk de rest zelf maar..)?
- We in Phu Quoc een boktor in het hout van ons bed hebben die ons vergezeld?
- We van onze gids van onze Sapa trekking een compliment hebben gehad voor onze klim- en daalkunsten en dat daardoor mijn gehele dag in één keer goed was?
- We slachtoffer zijn geworden van de grote wisseltruc? (Taxichauffeur vraagt om 100.000 dong, wij geven dit en hij wisselt dit vervolgens razendsnel om voor 10.000 dong en zegt dan dat we te weinig hebben betaald)
- Wij hier natuurlijk niet zijn ingetrapt en we angstig, maar ogenschijnlijk zelfverzekerd zijn weggelopen met een schreeuwende, razende Vietnamees achter ons aan?
- Ik bijna een oog kwijt was door een gefrustreerde vrouwelijke Vietnamese 60+-er die geld wilde vangen voor een gratis fietsen parkeerplaats?
- Het cu chi tunnel complex 250 km in beslag neemt?
- Het eten enorm verschillend is in Noord, Midden en Zuid Vietnam?
- Ze in het Noorden bijvoorbeeld nergens saus op doen?
- Je in het Midden vaak een bakkie pinda's bij je drankje krijgt?
- De Nederlanders die we in Ninh Binh tegenkwamen uit Warmenhuizen komen? Heeft verder geen reet met Vietnam te maken, maar deze plaats klinkt gewoon te gezellig om niet te delen.
- Ralf op het nippertje gered is van het lopen in een enorm spinnenweb inclusief enorme spin door onze gids Sunny?
- We hier weinig kakkerlakken, maar veel ratten zijn tegengekomen?
- Ik hier geen enkele hurkwc heb gespot en ik de universe hier hartelijk voor wil bedanken?
- We tijdens de Sapa trekking met een look a like  van Eva zijn opgetrokken (Eva lees je mee?) en we haar ook stug Eva zijn blijven noemen ook al heet ze gewoon Floor?
- We in Vietnam al 27 zijn? (Ze tellen hier al vanaf de zwangerschap en aangezien we dit jaar jarig zijn, zijn we dus al 27. Zo tellen ze schijnbaar.)
- In Sapa, de naam van het eerste kind wordt bepaald door de schoonvader van de moeder?
- Je op het vliegveld de beste croissantjes kunt scoren en je even in Frankrijk kunt wanen?
- Mijn grote teen de Sapa trekking helaas niet heeft overleefd? #TMI
- Hier de bedden zó hard zijn dat je net zo goed op een betonnen vloer kunt gaan slapen?
- Ik hierdoor vaak wakker word met een huge blauwe plek op mijn heup?
- Ik deze feitjes al vanaf het begin van onze vakantie aan het verzamelen ben en dat ik deze een half uur geleden per ongeluk allemaal heb verwijderd?
- Ik hier in gedachten even om moest huilen?
- Ik nu mijn geheugen zwaar aan het testen ben door de feitjes te reproduceren?
- Het kijken naar het schoonmaken van een inktvis óók erg satisfying is?
- Er in een inktvis een enorm lang en doorzichtig bot zit, dat je (als je het goed doet) er in één keer uit kan trekken?
- Je, als je vrienden wilt maken met jonge Vietnamezen, je alleen maar Rummikub mee hoeft te nemen?
- De medewerkers van ons hostel in Ninh Binh dit spel direct hebben besteld op Ali Express?
- We hier 3x chilli cheese fries op hebben en hiermee mijn drang om naar Amerika te gaan eigenlijk weg is? #dreamcametrue
- Vietnamezen als hobby hebben om met zn allen op inie minie krukjes op straat te zitten en zonnebloem pitten te knabbelen?
- Ze hier soms een tablet bij pakken en een enorme gouden microfoon om te gaan zitten karaoken? #noshame
- De mensen hier, inclusief de mannen, lange nagels hebben en ze aan de lopende band roggelen en dan een klets tuf op straat gooien (not gonna miss that...).
- Je hier een prikkelende huid krijgt van het zeewater, en hier eigenlijk alle toeristen last van hebben die we hebben gesproken?
- Het hier heel normaal is om je afval gewoon op straat of in de zee te flikkeren?
- Je hier ook werkelijk nergens een prullenbak kunt vinden?
- We hier redelijk vaak worden afgezet door Nederlandse prijzen te hanteren voor bijvoorbeeld een mini nep Cornetto die al 3738 jaar in de vriezer ligt?
- Fruitverkopers hier allemaal in pyjama lopen? Is dit een nationale afspraak, heeft dit een functie, wat is dit?!
- Vliegen met Vietnam Airlines super snel en efficiënt is?
- Ik de vrouw naast me die 3 zakken vol aan het kotsen was tijdens onze vlucht naar Ho Chi Minh wel het liefst wil vergeten?
- Er werkelijk overal hanen en kippen rondlopen die vrolijk vanaf 3 / 4 uur 's nachts gaan lopen kraaien alsof hun leven ervan afhangt?
- We hierdoor elke nacht met oordopjes hebben moeten slapen?
- We waarschijnlijk op 4739392 selfies van Chinezen te zien zijn als je op #vietnam zoekt op instagram?
- We hierdoor inmiddels waarschijnlijk beroemdheden zijn in China?
- Mijn telefoonhoesje half is weggebrand door de zon?
- We door onze gids Sunny dringend zijn verzocht om te trouwen en om te gaan denken aan het stichten van een gezin?
- Ik nog steeds geen koffie drink, maar een ijskoffie met melk inmiddels wel zeer kan waarderen?
- Dat dit waarschijnlijk door de ultra zoete gecondenseerde melk komt die ze hier gebruiken?
- Ze hier denken dat wij Hollanders zo lang zijn doordat we zoveel melk drinken?
- Ze hier daarom een merk melk hebben dat 'Dutch Lady' heet?
- Dat toen Obama Vietnam bezocht in 2016 hij maar één beveiliger bij zich had?
- Hij in Hanoi bij een lokaal restaurant is gaan eten (Bun Cha Huong Lien) en dat deze nu dagelijks bezoek krijgt van tientallen toeristen?
- Dat toen Trump Vietnam bezocht in 2017 1000 beveiligers bij zich had en een compleet resort had afgehuurd?
- We hier onderhand bij ieder restaurant garlic bread hebben besteld en ze dit iedere keer op een totaal andere manier maken?

Oké ik zal waarschijnlijk nog zoveel dingen die we hebben meegemaakt zijn vergeten, maar ik hoop dat ik jullie zo een goed beeld heb gegeven!

Dit zal waarschijnlijk onze laatste Azië reis zijn, maar we hebben nog een boel vakantie-ideeën, dus stay tuned en tot de volgende reeks!

Super bedankt voor het lezen en voor jullie lieve en grappige reacties!!!

X Sanne

1. Karel:
    12 maart 2018
    En....welke datum kan ik in de agenda zetten voor het trouwfeest?
  2. Elly Muskens:
    12 maart 2018
    Wat een hoop ervaringen. Nog even en ik zie jullie weer.

Goed advies van Sunny :) Goede reis terug xxx
  3. Opa Chris:
    13 maart 2018
    Ik weet nu een hele hoop meer!!!!
    Maar wat betekent TMI. Heeft dat met informatie over je grote teen te maken???
    Wist jij dat ik dat niet wist.
    Chillen jullie nog maar lekker even daar.
    Controleren jullie straks wel even of er geen boktorren in de rugzakken meereizen!!
    Tot binnenkort in jullie dreamland Holland.
    XXXXXXXX Papa
  4. Sanne:
    13 maart 2018
    Betekent too much information hahaha. En daar zal ik zeker op controleren én op kakkerlakken. Tot overmorgen xxx
  5. Twan & Eva:
    14 maart 2018
    Hahahaha heel grappig! Ben benieuwd naar mijn lookalike! Goede reis terug x
  6. Anjola:
    15 maart 2018
    Dat zijn veel wistiknietjes! Thanks en goede reis terug x
  7. Eline G:
    16 maart 2018