Chiang Mai experience

15 november 2016 - Chiang Mai, Thailand

Heey! Daar ben ik weer!
We zijn inmiddels 4 dagen in Chiang Mai en hebben hier 3 gave activiteiten gedaan. Morgen even een relaxt ontbijtje en dan vertrekken we met de mini-van naar Pai.
Dag 1
De dag van aankomst begon vroeg na de lange rit met de nachttrein. We hebben het hotel bekeken, onze backpacks gedumpt en zijn daarna gaan ontbijten in het meest gave tentje tot nu toe 'The Hideout'. Heel hippie achtig en heb daar het meest lekkere broodje ooit op met avocados zoals je ze nog nooit hebt geproefd. Daarna zijn we met de fiets naar een super grote shopping mall gegaan, want Ralf had nog een jungle proof outfit nodig. Ze hebben hier gewoon alles en meer dan in Nederland! Denk aan alle kledingmerken, Dunkin' Donuts en andere Amerikaanse food-merken. Na een outfit gescoord te hebben, een donut en een KitKatijsje hadden we het wel weer gezien en konden we inchecken bij ons hotel. Na even gezwommen te hebben hadden we via Tripadvisor een gaaf restaurant gevonden, 'Paak Dang'. Het was niet zo gek ver weg, dus lopend leek wel een goed plan. Deze tocht werd echt een hel.
1. Het was pikdonker en we konden geen hand voor ogen zien
2. Het waren enorm afgelegen straatjes waar we niemand anders tegenkwamen
3. Behalve dan een hallucinerende, enge man die tegen een denkbeeldig iemand aan het praten en spugen was
4. Het was glad, nat en modderig waardoor ik op mijn slippers iedere keer bijna uitgleed
5. We kamen 3 straathonden tegen, waarvan één Ralf begon te volgen, begon te grommen en te blaffen. Ik bleef als verstijfd staan, toen gelukkig een local tussen de honden en mij in ging staan waardoor ik er snel langs kon
Toen we eindelijk bij het restaurant aankwamen was het de ellende gelukkig allemaal waard! Een super gezellige plek aan het water met live muziek en het meest lekkere eten ooit. Ik kreeg een stuk kip nog aan het bot, dus dacht noooo, hoe ga ik dit eten?! Maar het enige wat ik hoefde te doen is ertegen te tikken en het vlees viel er meteen vanaf! De eigenaresse en de kok kwamen persoonlijk vragen of alles naar wens was. Naar deze tent gaan we zeker (MET TUKTUK EN NIET LOPEND!) terug!
Dag 2
Deze dag hadden we een griezelige en spannende activiteit gepland staan: ziplinen door de jungle. Doodsbang werden we naar de jungle gereden en daarna in de veiligheidspakken gehesen en werd ons een helm opgezet. Onze twee gidsen (Mommy & Aek) grapten dat dit hun eerste trip was, maar aan de stunts die ze uithaalden zagen we dat ze dit al jaren deden. We kregen eerst een hele uitleg dat je het touw niet mocht aanraken want dan raak je je vingers kwijt, dat je wel moet remmen met een of ander vaag stokje want anders klap je tegen een boom aan, dat je wel je benen op moet trekken want anders klap je met je benen tegen het hout. Kortom, als je nog niet zenuwachtig was, dan werd je het nu wel! Daarna was het gewoon 1 groot geweldig avontuur! Ziplinen, vrije val, klauteren op bruggen en zelfs een zipline skateboard! Na de tocht kregen we een heerlijke lunch, diploma en t-shirt. We did it!
' s avonds zijn we toen nog naar de night bazaar en night market geweest  in het centrum van Chiang Mai. Omdat het in deze periode Loy Kratong is (lampionnen feest) was er geen doorkomen aan. Er werd een soort mis gehouden voor de koning en het was afgeladen vol. Ralf en ik werden er maar claustrofobisch van dus na een pizza en een banaan met nutella crêpe zijn we toen lekker gaan slapen.
Dag 3
Deze dag zal ik nooit meer vergeten. Zowel op een positieve als negatieve manier. Nog nietsvermoedend en zonder spanning (ik had immers het ziplinen overleefd! Enger of erger dat dan kon t niet worden!) stapten we in de jeep. We hadden een 1 daagse trekking door de jungle gereserveerd. Only walking. Er zat nog 1 andere vrouw bij ons in de groep, wat dus betekende dat we met z'n viertjes waren. Onderhand een privé Tour! De gids vertelde ons echter meteen dat we niet alleen zouden gaan lopen.....we zouden een deel op een raft gaan varen. Oke, niet gepland. Snel even m'n bikini gehaald en daar gingen we. Op naar de deep, deep jungle. We maakten eerst nog een stop naar de meest mooie waterval die ik ooit heb gezien. De weg erheen was voor mij al genoeg spanning voor de gehele dag (op een dunne bamboe brug balanceren zonder dat je je ergens aan kunt vasthouden. Motorisch gestoorde lichaam; dankjewel!) maar toen wist ik niet wat me nog te wachten stond.......
De waterval was in ieder geval prachtig, en we konden zelfs pootje baden. Daarna nog een kijkje genomen in een grot, die enorm stonk naar vleermuizenpoep. Die vleermuizen vlogen ook gewoon rond, erg prettig. Na deze eerste ervaring was het nog lang niet genoeg. Terug in de jeep voor een 2 (!!!) uur durende rit naar het einde van de wereld. De autorit alleen al was eng, over dunne, slechte wegen met haarspeldbochten terwijl je uitkeek op enorme afgronden de diepe jungle in. Toen we helemaal verwijderd waren van alle beschaving mochten we uitstappen. Nog een laatste keer insmeren met zonnebrand, nog een laatste keer lachen. Dat lachen zou me namelijk snel vergaan. Het was het heetste moment van de dag, en we moesten naar de top van de jungle hiken. Deze tocht ging ongeveer 3 uur duren. In de hitte. Compleet bedekt (lange broek, sokken erover, vest; die insecten zullen mij niet hebben). Over enorm stijle paden. Kijken dat je niet uitglijd. Panisch uitkijkend naar alle insecten. Ik vond het ZWAAR. De gids zelf ook, dus stopten we om de zoveel minuten, anders was het niet te doen. Ik wist niet dat je het zo warm kon hebben. Ik wist niet dat een mens zoveel kon zweten. Ik stond op het punt om te zeggen dat ik het niet meer trok, dat ik weg wilde. Maar uiteindelijk niet gedaan (omdat ik ook gewoon geen woord meer kon uitbrengen van moeheid). Eindelijk waren we boven. We waren zo blij en kon eindelijk weer lachen. De weg naar beneden was makkelijker. We hebben constant liedjes gezongen met de gids. Hij gaf de voorzet (soms best lastig te raden welk nr hij zong met Thais accent) en wij maakten m af. Ben zo blij dat ik 'zing im a Barbie girl! In de jungle' kan afstrepen van mijn bucketlist! Nadat we de koeien, stieren, honden, spinnen , rupsen, enorme sprinkhanen en termieten doei hadden gezegd kwamen we EINDELIJK aan in de village. alsof de tijd had stilgestaan. Een enorm primitief 'dorpje' met 10 huisjes waar 6 families wonen. Daar gingen we bijkomen en lunchen. Ongelofelijk om te zien hoe deze mensen leven. Na een lekkere lunch (ik val in herhaling volgens mij) was het tijd om te raften. Dit was echt een gave ervaring! Ik was inmiddels zo moe en had al zoveel afgezien dat het me geen ene ruk meer uitmaakte wat er gebeurde. Normaal zou ik hem volledig paniekeren bij het aanzicht van een zelfgemaakt bamboe vlotje dat ieder moment kan zinken, nu had ik er schijt aan. We gingen erop zitten, en binnen no time waren er zulke hevige stromingen dat ik van boven tot onder doorweekt was. Ik kon er alleen maar hartelijk om lachen. Het was echt prachtig om door een lookalike Mowgli rondgevaren te worden op een bamboe raft in een wilde rivier diep in de jungle. Na weer 2 uur terugrijden kon ik mijn ogen amper openhouden. Na een snelle maaltijd zijn we dan ook meteen in een coma geraakt.
Dag 4
Deze dag was relaxter. Een kookcursus! We zijn met onze gids Indy naar de lokale markt gegaan waar we allerlei soorten groenten, noedels, rijst en kruiden hebben bekeken. Daarna zijn we zelf nog even gaan kijken bij de vis en vleesafdeling. Correctie; is Ralf nog een kijkje gaan nemen bij de vis en vleesafdeling. Nadat ik 1 blik op ingewanden had geworpen ben ik in een hoekje gaan zitten huilen. Ralf heeft daarentegen een filmpje gemaakt van hoe een vrouw zonder een kick te geven vissen levend aan het fileren was, met naast haar een zak met levende kikkers. Filmpje op aanvraag beschikbaar.
Daarna zijn we naar de cooking farm gereden en hebben we een rondleiding gehad door de tuinen van de farm. Wat een prachtige plek en wat gaaf om alle kruiden te mogen plukken, ruiken en proeven. Alles volledig vers en zonder chemische stoffen. We mochten allemaal 6 gerechten uitkiezen en deze hebben we met z'n allen gemaakt. Ieder bereidde z'n eigen bordje. En daarna gezamenlijk opeten. Super gezellig, leerzaam, relaxt en leuk! En heerlijk gegeten natuurlijk. Na afloop een super leuk kookboek meegekregen. nu thuis nog proberen de ingrediënten te scoren!
Inmiddels zitten we alweer een tijdje terug op de kamer na deze cursus. Even bijkomen en vanavond nog een keer naar het geweldige restaurant Paak Dang. Het is Loy Kratong en we hopen nog wat lantaarns te zien in de lucht. Morgen is het dan alweer tijd om te vertrekken naar Pai. Wat is de tijd hier snel gegaan! Waarschijnlijk door ons volle (enge) programma.
X Sanne

1. Opa Chris:
    15 november 2016
    Nog een jungleliedje: "Klein zigeunermeisje huilend op een steen......."
    Kusjes papa.

Ralph ik vraag wel dat filmpje aan hoor!!!!
  2. Elly Muskens:
    15 november 2016
    Wat een super ervaringen allemaal Sanne, stoer hoor !
  3. Karel:
    15 november 2016
    Een paar jaar geleden durfde je niet met een Abra over de Dubai Creek te varen en nu raft je lachend over een wildwater rivier in de Jungle in Thailand. Ik zie vooruitgang! Op naar de volgende uitdaging.
  4. Anjola:
    17 november 2016
    Jullie gaan lekkerrrrrrrr! En wat knap dat je zoveel overwinningen boekt! Ben weer erg benieuwd naar het volgende avontuur, dus kom maar door! :-)