Halong Bay

2 maart 2018 - Halong Bay, Vietnam

Halong Bay

Halló allemaal, wat fijn dat je er bent...oké nee sorry ik zal al stoppen.

Welkom bij weer een nieuwe blog, en deze keer is het echt alleen maar vrolijk fijn en geweldig, dus voor drama zit je deze keer verkeerd. Waar waren we gebleven..ohja we zaten te lunchen na onze Sapa trekking. Daarna zijn we met een busje naar het centrum van Sapa gereden. Daar hebben we nog ff gezocht naar nieuwe nikes voor Ralf, maar ook deze zijn niet in maat 45 te krijgen en bovendien zie je en voel je dat ze hartstikke nep zijn. De winkels hingen hier trouwens vol met spullen van The North Face, en dat voelde wel vrij goed aan, dus voor goedkope trekking kleding zit je hier helemaal goed. Na een snelle douche (écht Vietnam style; de douchekop vast pakken die boven de wc ligt, je een beetje afspoelen terwijl ondertussen de halve badkamer blank komt te staan, daarna omkleden tussen andere toeristen omdat er nergens anders plek is en jezelf vervolgens inprenten dat je vast wel een stuk schoner bent geworden..). We hadden onze lunch nog maar net achter de kiezen toen we het avondeten alweer voorgeschoteld kregen. Dit keer geserveerd door een over-over-over enthousiaste Vietnamese mevrouw waarvan we er nog niet achter zijn wat ze had gesnoven, maar blij werd ze er in ieder geval wel van. Er kwam weer vanalles op tafel, van Vietnamese viskoekjes (soort taaie kibbeling, maar klinkt viezer dan dat het smaakte) tot aan Vietnamese soep en kip met groenten. We hebben er weer heerlijk van genoten. Toen werden we 3 uur te vroeg op het station gedropt. Er gebeuren hier schijnbaar zeer regelmatig ongelukken en ze zijn dan alvast voorbereid op de vertraging. Deze control freak mentaliteit heb ik wel met ze gemeen. We zijn een beetje gaan wandelen en hebben nog een Vietnamees cakeje gegeten en toen weer in de nachttrein gestapt. Was weer een redelijke nacht en we waren klaar voor Halong Bay! We zijn met de taxi (waar we overigens ruzie mee kregen, in een andere blog meer info) weer naar het reisbureau gegaan waar we snel konden douchen, onze backpacks weer terug kregen en we een ontbijtje kregen. Daarna 4 uur rijden met de bus naar onze boot de 'Amira'.

Wat was deze trip ge-wel-dig. We hadden een kleine boot met in totaal 3 slaapkamers en we zaten samen met 2 Franse gezinnetjes met super goed opgevoede kindjes. We hebben zelfs nog een gesprekje met de enige vrouw die een klein beetje Engels sprak gevoerd. Mijn mening over Fransen en dat ze zo anti-sociaal zijn is wat bijgesteld. We kregen hier direct een overheerlijke lunch, en gedurende de trip zal eten ook zeker de nummer 1 prioriteit blijven. Kijk, van deze mentaliteit wordt een mens blij. We hadden prachtig weer, eindelijk tijd om in alle rust te genieten van een zonnetje met een biertje in je hand. We zijn gestopt bij een prachtige grot waar we de enige (!!!!) toeristen waren en vanuit waar we ook naar een strandje konden. Nou ik heb werkelijk nog nooit zoiets idyllisch gezien. Holy shit wat mooi. Toen weer terug voor een rondje kajakken waarbij we ook heeeeel goed moesten zoeken om een andere boot of toerist te zien. En wat afval betreft viel het ook wel mee. We hadden van deze omgeving erg weinig verwacht maar dat sloeg echt compleet nergens op want ik zou iedereen aanraden dit te gaan doen (wel op kleine boot). Na nog meer relaxen werd de barbecue aangestoken, werd de muziek aangezet en was het happy hour. Hoppa, flink aan de cocktails en Ralf iedere keer zn biertje gratis. Op de barbecue lagen oesters, stokbroodjes, witvis, mais, spareribs en enorme garnalen, kortom één groot vreet festijn. 'S avonds nog even gekeken naar de kids die aan het squid vissen waren (en er ook één vingen!) en toen achter mekaar in een foodcoma. Je hoeft hier niet te kloten met klamboes of muggenspray, muggen zitten namelijk niet op zee.

De volgende dag na een vroeg lesje tai chi en een heerlijk ontbijt (hoe kan het ook anders hier) en toen zijn we naar de fishing village gegaan. Dit is een dorpje dat woont op het water. Ze wonen werkelijk in een huisje op het water, met verder geen enkele manier om ergens aan land te komen (vaste land is 3 uur varen) en dan hebben ze bovendien pas sinds kort een speedboat. We zijn hier met een bamboe boot doorheen gevaren. Plotseling zagen we een enorme vis opduiken, waarvan de crew ook bij god niet wist wat het was. Ralf en ik wisten natuurlijk wel beter, we hebben nu dus eindelijk Nessy gespot! Die is trouwens wel helemaal de weg kwijt zeg, dat die nu in Vietnam rondzwemt...

Inmiddels zijn we weer terug op de boot, hebben we uitgecheckt en zitten we te wachten op onze brunch. Wel ja, amper 2 uur later en we krijgen wéér food. Kan hier zeker aan wennen. Het was trouwens ook wel een keer fijn om compleet geen Wi-Fi te hebben! We gaan straks weer in de bus terug naar Hanoi waar we onze was bij ons reisbureau gaan ophalen en daarna inchecken bij het hostel waar we de eerste nacht ook zijn verbleven. We sluiten deze dag dan af met een street food tour, waar ik erg benieuwd naar ben.

Foto's en filmpjes voeg ik bij, en bedankt weer voor het lezen!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Opa Chris:
    2 maart 2018
    Hoe onthou je het allemaal, want er gebeurt zo ontzettend veel op een dag. Knap hoor.
    Fijn dat jullie ook van de zon hebben kunnen genieten.
    Wat het eten betreft, dat wordt trainen straks hi hi.
    Veel plezier met jullie verdere ontdekkingstocht. papa xxxxx
  2. Elly Muskens:
    2 maart 2018
    Wat een ervaringen allemaal.
    Fijn dat het nu meer genieten is, en er komt nog meer.

Dikke kus xxxxx
    mama
  3. Anjola:
    3 maart 2018
    Mooi verhaal Sanne. Super om te ervaren voor jullie denk ik. En voor mij fijn om mee te mogen lezen X
  4. Coert van Laarhoven:
    3 maart 2018
    Supergaaf zeg... En inderdaad leuk om te lezen!
  5. Oma Muskens:
    3 maart 2018
    Het is wel een hele ervaring voor jullie. Ik wens jullie nog veel plezier en liefs van Oma.
  6. Anita Pijpers:
    3 maart 2018
    Wat een mooi verhaal weer. En wat al veel beleefd in ruim een week vakantie
    Fijn dat jullie zo genieten
    Liefs Anita en Herman