Hoi An

6 maart 2018 - Hoi An, Vietnam

Zo alweer een update! We zitten inmiddels op het vliegveld naar Ho Chi Minh, en de dagen in het midden van Vietnam zitten er alweer op!

Ik zal nog even het laatste stukje van Hanoi vertellen, namelijk de street food tour. Dat bleek dus een privé tour te zijn, wat we niet heel erg vonden. We zijn met onze gids (een meisje van rond de 20) naar 7 verschillende plekken gegaan om typisch Vietnamees voedsel te proberen. Dit was echt gaaf, je komt op plekken waar we normaal van zijn lang zal ze leven niet zouden gaan eten (lees; achteraf, alleen maar locals op lage krukjes, ranzige wc en de keuken wil je al helemaaaaal niet zien). Het eten daarentegen was stuk voor stuk super lekker, en er werd vanalles over verteld. Onze gids was op haar beurt weer super nieuwsgierig naar Nederland en dan vooral naar onze verschillende speciaal biertjes. We hebben pho op (spreek het wel uit als 'phe', want anders zeg je bitch) egg coffee (voor mij als koffie hater egg chocolate) een soort Vietnamees broodje bapao en nog veeeel meer dingen waarvan ik de naam bij god niet meer weet. Proppievol gingen we naar ons hotel. Dit was een super ruim hotel omdat ons eigenlijke hotel onze boeking niet goed had opgeslagen. Erg relaxt zon gratis upgrade.

De volgende dag zijn we naar het vliegveld gegaan en naar Danang gevlogen. Dit ging super snel, twee keer knipperen en we zaten weer in de taxi naar onze homestay in Hoi An. Eindelijk volle bak zon en temperaturen rond de 30 graden. Nadat we onze kamer hadden bekeken en gezien hadden dat we schuin op de wc moeten gaan zitten aangezien onze benen niet tussen de ruimte van wc en douche pasten, vonden we het wel weer geschikt. We hebben na een goddelijke lunch (voor mij pizza, voor Ralf noedels met kip) hebben we onze zwemkleding aangetrokken en zijn naar t strand gefietst. Erg mooi kan je het niet noemen, gewoon net zoals in Nederland zegmaar, maar het was wel even welkom na alle drukke dagen. 'S avonds zijn we the old quarter van Hoi An gaan verkennen. Wát een gezellig stadje is dit! Er zijn geen lampen, alleen lampionnen en overal waar je kijkt zitten bars en restaurantjes. Ook kun je hier heel goed kleding laten maken, daar staan ze om bekend. Na een diner met pizza (2x pizza op één dag #yolo #alles #fattie #nofitgirl) en een heerlijke voetmassage zijn we naar bed gegaan. Overigens is het hier de normaalste zaak van de wereld om 's nachts dikke karaoke aan te zetten op standje straaljager en worden hier de kippen en hanen ultra actief wanneer normale mensen graag van hun nachtrust genieten. Goed slapen zit er ook hier niet in helaas.

Dag twee stond in het teken van koken koken en nog eens koken. We hadden een kookcursus van maarliefst 8 uur. We zijn eerst naar de markt gegaan, waar we alle verschillende onderdelen hebben gehad, groente en fruit, kruiden, rijst en noedels, vis en vlees. Vooral die twee laatsten waren weer fascinerend om te zien. Ik vond het wel meer georganiseerd en iets minder heftig dan Thailand (hier ontbraken de levende kikkers, het gestolde bloed en de complete varkenskoppen) maar alsnog is het bizar om te zien dat we in Nederland zo panisch met hygiëne omgaan terwijl er hier in de hitte vlees wordt gehakt en verkocht terwijl de vliegen erop zitten. We mochten ieder ons eigen gerecht uitzoeken, de ingrediënten kopen en daarna omstebeurt gaan koken. Lekker boven het grote fornuis met de pan schudden en het vlees braden terwijl er 7 man nieuwsgierig mee staat te kijken en te filmen, je wordt er helemaal ongemakkelijk van. Máár ik heb deze vakantie wel voor hetere vuren gestaan (haha snap je m) dus dit was natuurlijk een eitje. Na ieder gerecht aten we het ook direct op en alles smaakte super goed. Naast het eten kunnen Ralf ook intens genieten van alle gekke mensen en verschillende culturen en nationaliteiten die dan weer meedoen met zon cursus. We hadden nu weer een overenthousiaste Amerikaanse vrouw, die nog 'ohhhh my god Ralf, how amazing! You did such a great job, you are really getting the hang of it!!' zou roepen als ie een dikke scheet zou laten. Fijn dat we dan Nederlands zijn, niemand anders onze taal spreekt en we ongegeneerd kunnen roddelen. Wordt weer wennen straks in Breda. In de avond hebben we een theetje gedronken en een koekjes proeverij genomen op een heel bijzondere plek. Er werken alleen maar dove mensen en je moet dus communiceren met gebaren of met blokjes met Engelse woorden erop die op de tafel liggen. Het servies was prachtig, de thee en de koekjes lekker en het personeel aardig. Wat een leuke ervaring!

De derde en laatste dag hier heb ik gebombardeerd tot chill dag. We hebben 'uitgeslapen' en zijn naar het strand gegaan. We hebben hier lekker geluncht (deliciousss sweet potato wedges) en hebben onszelf daarna verplaatst naar het zwembad. Helaas was de pomp kapot waardoor t niet erg aantrekkelijk was om te zwemmen, maar pootje baden voldeed ook prima. Daarna was het alweer tijd voor het volgende eet moment, dat we hebben afgesloten met een taartje! Dat kunnen ze hier ook prima maken.

Hoi An was een super plaats om te verblijven. De ultieme combi tussen rust en gezelligheid. Beetje vergelijkbaar met Pai in Thailand, alleen hebben we hier onze zo geliefde Connor moeten missen.

Dankjewel weer voor het lezen!

1. Anjola:
    6 maart 2018
    Wat een mooi verhaal weer! Oh jee Sanne, die kippen op die foto….Brrrrrr 😷 Dat jij nog gegeten hebt! Dapper hoor! Ik zou nooit geen vlees meer eten. Oh ja deed ik al niet. Heb in een vorig leven in Vietnam gewoond denk ;-))
    Kom maar snel door met de volgende verhalen hoor, leuk!
    Have fun X
  2. Opa Chris:
    6 maart 2018
    Ik zit al gewoon dik te worden van het lezen van jullie verhalen.
    Heel erg smakelijke avonturen hoor!!!
    Mooie foto's, gezellig stadje.
    Op naar het volgende avontuur in HCMC.
    Dikke kus voor jou en warme hand voor Ralf!!!
    Papa
  3. Karel:
    6 maart 2018
    Goed verhaal en mooie plaatjes. Dapper dat jullie vlees van die markten eten en er blijkbaar niet ziek van worden. Niks voor mij, ik zou er net als Anjola vegetarisch van worden. Ben benieuwd naar ho chi minh.
  4. Marlies:
    7 maart 2018
    Hoi Sanne en Ralph, het zijn weer mooie verhalen en kijk weer uit naar het volgende. Ben blij voor je dat het goed gaat en je kunt genieten van je vakantie en wat een lekker eten allemaal.
    Wanneer je het vlees maar goed bakt zijn alle bacteriën wel dood :) :). "hoop ik voor je"
    Sanne van harte gefeliciteerd met je vaders verjaardag dat zal vandaag een extra taartje worden denk ik! Lieve groet